top of page

אז מה יהיה אחרי? המגמות והטרנדים שצפויים בעקבות משבר הקורונה

עודכן: 29 במרץ 2020

משבר הקורונה הולך לייצר השפעה גדולה על חיינו גם הרבה אחרי שנשתחרר מהבתים. קשה לעשות תחזיות, בעיקר לגבי העתיד. אבל לפחות אפשר לנסות. אז קבלו את 10 ההשפעות הגדולות של משבר הקורונה על עסקים ומותגים. לפחות מהעינים שלי.



האירוע שפוקד את העולם הגלובלי בימים אלה הוא אירוע מכונן. תומס פרידמן מהניו יורק טיימס אמר שיש BC ו-AC חדשים. במקום Before Christ ו-After Christ, אמרו מעכשיו Before Corona ו-After Corona.


מה יהיו ההשלכות של האירוע הזה על החיים בכדור הארץ עוד ממש מוקדם לומר. וקשה לתת תחזיות, בטח במציאות של חוסר ודאות ברמות הגבוהות ביותר. בכל אופן, אני מרשה לעצמי לחטוא ולהעריך את המגמות הגדולות שילוו אותנו בעקבות משבר הקורונה. מוזמנים לפגוש אותי עוד שנה ולהוכיח לי שטעיתי.


1 | שינוי במודל העסקת עובדים

השתלבות העסקה מרחוק כחלק ממודל העסקת עובדים

עוד לפני משבר הקורונה יותר ויותר חברות עברו למודלי העסקה דינמים: עבודה מהבית; עבודה מול פרילנסים; עבודה במשרות חלקיות; עבודה היברידית (חלקה מהבית וחלק במשרד). יותר ויותר חברות מוותרות לחלוטין על המשרד.

השילוב בין עלויות הנדל"ן העולות ובכלל עלויות תפעול משרדים (בעיקר בעידן ההי טק), הקושי התחבורתי להגיע לעבודה, וההתנסות המאסיבית בעבודה מרחוק במשבר הנוכחי, יכניסו לארגז הכלים של הארגונים את האפשרות להעסיק יותר ויותר עובדים מהבית.


יישומים אפשריים: הקטנת הוצאות העסק על ידי הפחתת עלויות אחזקת משרד והוצאות נסיעה ויכולת לשלם גם על משרות חלקיות. העסקה שמאפשרת איזון טוב יותר בין עבודה לבית, והקטנת העומס בכבישים.


האתגרים: איך שומרים על פרודוקטיביות של העבודה בבית, ואיך מייצרים DNA ארגוני במציאות שבה לא כל העובדים מגיעים לעבודה מידי יום.

 

2 | ביזור מקורות ייצור ואספקה

לא רק סין

הפרפר התחיל לנפנף בכנפיו בסין. וכל מקורות הייצור והאספקה קפאו. חברות הנשענות באופן בלעדי על הייצור הסיני נתקעו ללא מלאים ויכולת למכור. התלות הכוללת בסין (או בכל מדינה אחרת, לצורך העניין) הפילה את האסימון של עסקים רבים שצריך לגוון את "תיק ההשקעות" האספקתי והייצורי. ניתן להעריך, כי בשוך הסערה חברות יפנו לגוון את מקורות האספקה והייצור שלהם.


בנוסף, עם כניסה וודאית למשבר כלכלי ועליה באבטלה, ניתן להניח גם תמריצים ממשלתיים ליצור מקומות עבודה יובילו גם ולו באופן חלקי לחזרה לייצור מקומי.


יישומים אפשרים: גיוון במקורות אספקה ויצור.


האתגרים: ניהול מורכב יותר של ספקים ויצרנים ועליה בעלויות הייצור.

 

3 | בייבי בום

הכינו את מחלקת היולדות

השילוב בין שעות הבית המרובות, והנטיות אבולוציוניות טבעיות שלנו לשמור על המשכיות המין האנושי ברגעי משבר, יביאו לגל לידות בתחילת 2021.


יישומים אפשריים: הזדמנות לכל מי שפועל בתחום של לידה ותינוקות: מוצרים ונותני שירותים.


האתגרים: חוץ מהאתגרים ההוריים טבעיים שבגידול ילדים… פגיעה נוספת בתפוקה בשוק בעקבות חופשות לידה מרובות.

 

4 | עליה בשיעורי הגירושין

נקו את מדרגות הרבנות באלכוג'ל

זמנים קשים בסיר הלחץ הקיים יביאו לקריסת מערכות זוגיות שאין להן את החוסן לעמוד באתגר.


יישומים אפשריים: הזדמנות לכל העוסקים בניהול תהליכי פרידה (עורכי דין ופסיכולוגים, תהיו מוכנים), וגם לגופים העוסקים במציאת זוגיות או בני זוג ללילה.


האתגרים: בנוסף, למשבר הכלכלי שיפגע בכולם, פיצולי בתים ועליית ההוצאות של התא המשפחתי המפוצל יקטינו עוד את המשאבים לבית אב.

 

5 | קפיצת הגדילה של ה-e-commerce

מעגלי המסחר האלקטרוני מתרחבים

ה-e-commerce כבר כאן שנים רבות. ועדיין, בגופים רבים היה מדובר ברגל שולית בתוך העסק. בעוד שה-pure players ייצרו מומחיות בכל שרשרת הערך מניהול המלאי, עבור במכירה הדיגיטלית וכלה בשילוח, הרי שעסקים ותיקים שצמחו מהריטייל הקלאסי נשארו מאחור. אירוע דרמטי שבו כלל החנויות הפיזיות נסגרות, מחייב גופים כמו למשל קסטרו ו-איקאה לשינוי דרמטי ביחס שלהם לאון ליין.

בנוסף, גופים שמעולם לא התנסו ב-e-com מתנסים לראשונה בכלי הזה. תראו למשל, את עולם המשתלות. עסק ענק שנמנע עד היום ממכירה באון ליין. מלאים שצריך למכור כאן ועכשיו, מחייבים את כולם לעבור למכירה ישירה ולשילוח עד הבית.

לבסוף, גם צד הלקוחות משתנה. המאמצים המאוחרים וחובבי הקניונים, שלא אימצו עד היום את ההזמנות ב-e-com, נאלצים להתנסות וכך מתנפצים עוד ועוד חסמים.


יישומים אפשריים: זאת שעתן של כל הפלטפורמות לניהול אתרי e-com, של גופי השליחות, של פלטפורמות לאופטימיזציה של מערכי שילוח וכו'. יכול להיות גם שזה הבוסט ש-Amazon הייתה צריכה כדי להצליח בישראל.


האתגרים: המשך ההיחלשות של הקניונים והתגברות התחרות האונליינית מול רשתות בחו"ל.

 

E-Learning | 6

לומדים עם מסכים

הלמידה מהבית, הפורמלית והלא פורמלית, קיבלו בוסט של התנסות באירוע הנוכחי. שילוב של למידה מהבית בסל הכלים, יחולל שינוי בדרך שבה מתבצעים לימודים. אם מדברים בגיוון החינוך בבית הספר, עבור ביכולת ללמד לימודים גבוהים גם סטודנטים שנמצאים באזורים מרוחקים מהקמפוס, וכלה בהעשרה למבוגרים, שמבינים שאפשר לעשות קורסים בשעות הערב בלי לכתת רגליים לסטודיו בדרום העיר.


בנוסף, הלימוד הדיגיטלי יכול להיות הגשר בין הורים לילדים בקרב הבלתי נגמר על שעות המסכים (ועל זה נאמר, מסכים זה לא ממש רע. תלוי מה עושים איתם. תראו למשל את זה).


יישומים אפשריים: הזדמנות לגופי ההוראה הפורמלים וגם ולכל מי שיש לו ידע ומצלמה לייצר תוכן לימודי, למכור אותו, ללא מגבלות שעות ונדל"ן. זאת גם ההזדמנות של מותגים לייצר תוכן וידאו שנותן ערך, ולייצר engagement איכותי עם הצרכנים.


האתגרים: פיצוץ בכמויות התוכן, הקורסים והעשרה. תחרות כבדה שתחייב בידול ומתן ערך גבוה.

 

7 | חזרה למותרות, אבל במחירים זולים

שובו של ה-Value for Money

עם היציאה מהבידוד ומתקופת ההתנזרות מקניות, ירצו הצרכנים לפצות את עצמם במוצרים ובחוויות שהן בגדר מותרות. אופנה, מוצרי פנאי, חוויות וטיולים. אלא שלצרכנים יהיה פחות כסף והמיתון באופן טבעי יגרום לירידה בהוצאות התא המשפחתי. לכן זאת תהיה שעתם של מוצרי ה-Value For Money. מוצרים שנותנים איכות טובה במחיר נמוך. מספקים את הצורך בפינוק ובפרגון עצמי, אך בלי לקרוע את הכיס.


יישומים אפשריים: יצירת ליינים VFM של מותגי יוקרה. התחזקות מוצרים וחוויות דיגיטלים גלובלים שניתן להציע בהן ערך גבוה במחיר נמוך. התחזקות יעדי תיירות קרובים ומפנקים, שמציעים תמורה גבוהה לכסף. יישומים נוספים יצמחו מתוך חוויות האון ליין החדשות אותן אנו חווים בימים אלה. למשל, יכול שיהיו כאלה שיתקשו לשלם 300 ש"ח לכרטיס להופעה של שלמה ארצי, אבל יסכימו לשלם 50 ש"ח כדי להצטרף להופעה המצולמת live באון ליין.


האתגרים: שמירה על כדור הארץ ועל העסקה הוגנת, בלחץ כבד של הצרכנים על המחירים.

 

8 | משבר האקלים כמוקד מאבק

התגברות המאבק בין חובבי כדור הארץ למתנגדים

אני צופה שנראה פולריזציה חזקה ביחס של מנהיגים, ארגונים ואנשים למשבר האקלים. מהצד האחד, יש מי שיטענו כי בשעה כלכלית קשה יש להתמקד בהבראת חברות ובהורדת עלויות, גם אם המשמעות היא המשך פגיעה באקלים. מהצד השני, התחזקות אבירי כדור הארץ ותומכי המאבק בהתחממות כדור הארץ, אשר יראו במשבר הקורונה כסיגנל מהטבע. לתפיסתם התפשטות וירוס הקורונה באה כמאמץ של הטבע לאזן את הפגיעה בו. כך או כך, נראה דעות חזקות יותר ומתלהמות יותר.


יישומים אפשריים: מוצרים ומותגים נפרדים למי שכדור הארץ קרוב לליבו, לבין אלה שיעדיפו את הכיס שלהם.


האתגרים: שני כוחות חזקים מאוד שמושכים לכיוונים מנוגדים.

 

9 | בריאות ללא מאמץ (Effortless health)

להמשיך לשמור על הבריאות, רק בלי להתאמץ

אין ספק שהמשבר הזה מחזיר את נושא הבריאות האישית שלנו לפוקוס. התובנה הבסיסית היא כי כבני אדם היא שאנחנו מאוד מאוד גרועים בלדאוג לבריאות של עצמנו. אנחנו מעולים בלתת המלצות לאחרים, אבל כשזה מגיע לעצמנו, אנחנו דחיינים כרונים.

המשבר הזה מעלה למרכז את החשיבות של הבריאות האישית, וזה עולה לנו במאמץ גדול (כמה פעמים שטפתם ידיים היום? אז יצאתם מהבית עם מסיכה על הפנים?). כשנצא מהמשבר ההבנה שהבריאות האישית תמשיך להיות חשובה, אבל נחפש פתרונות שדורשים מאמץ הרבה יותר קטן.


יישומים אפשריים: תוספי תזונה, ויטמינים, מוצרים טבעיים מבוססי קנאביס; אפליקציות בריאות וספורט; תכנים שמאפשרים לנו לשמור על כושר במאמץ מינמלי; מותגים אשר נותנים ערכים בריאותים כתוצרי לוואי לפעילות שלהם (חנויות עם אוויר מטוהר, תוספי תזונה למזון וכו'). כל אלה יקבלו בוסט ענק.

 

Back to Basics | 10

טרנד חוצה קטיגוריות של חזרה לדברים הפשוטים

הנטיה הטבעית שלנו באירוע מכונן מעין זה, היא לחזור לדברים הפשוטים והבסיסים. חזרה לערכי המשפחה. חזרה למזונות בסיסים. חזרה לטבעיות. חזרה לאופנה פשוטה ונקיה. ובגדול, Back to Basics. אל מול כוחו של הטבע אנחנו הופכים צנועים יותר ומתחברים לצרכים הבסיסים ביותר שלנו. אני מניח שגם בשוך הקורונה נראה מגמה חזקה מאוד של חזרה לערכים הבסיסים של החיים.


יישומים אפשריים: התחזקותם של מוצרי יסוד בסיסים; מגמות של חזרה לבסיס באופנה ובעיצוב; חזרה לטבע ועוד.

 

מה מכל אלה יקרה? ימים יגידו.

מה שבטוח שמעבר להישרדות העסקית המיידית שכולנו חווים, צריך גם להרים את הראש קדימה ולגלות את ההזדמנויות שיווצרו. ואני מאחל לכולנו שהימים האלה יגיעו במהרה.



for an English version click here.



2,015 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page