top of page

מחשבות על שיווק בעידן כלכלי חדש



תנאי המגרש השתנו.


הכסף שהזרימו ממשלות בתקופת הקורונה, החזיקו את הכלכלות ב"הנשמה מלאכותית", ולמרות שהיה נראה שה"כל בסדר" (זאת אומרת, אם לא נפלת לאחת הקטגוריות שנפגעו קשה, כמו עולמות התיירות והפנאי), בפועל התגבשה תשתית של כאוס כלכלי.


עם שוך המגפה הרפואית (אולי), נחשפת המגפה הכלכלית.


משבר שרשרת האספקה: המפעלים שנסגרו, האופרציות שהצטמצמו ברחבי העולם, השינוע הימי והאוירי התקועים - כל אלה הביאו לכך שעם עליית הביקושים, פשוט אין דרך לספק אותם. הביקושים עלו מהר. היכולת לספק אותם לא.


משבר כוח האדם: לאן נעלמו העובדים? מצד אחד, "ההתפטרות הגדולה" של אנשים שהבינו שיש דרך אחרת מלעבוד 24/7 מצד אחד. מצד שני, בתחומים שנעצרו (מי אמר רשות שדות התעופה), מתקשים מאוד לגייס מחדש את העובדים שפוטרו. בשורה התחתונה, מרבית העסקים נמצאים בחוויה של "אין עובדים". וזה נכון ממתכנתים ועד שוטפי כלים. הביקושים עלו מהר. היכולת לספק אותם לא.


אינפלציה: וכמו בשיעור ראשון של כלכלה, כשההיצע פוגש ביקושים עולים - המחירים עולים. וכשמוסיפים לכך את עליית מחירי הדלק בעקבות המלחמה באוקראינה, אנחנו נמצאים באינפלציית שיא עולמית שלא היו כמותה 40 שנה (בארצות הברית וגם באירופה האינפלציה השנתית חצתה את ה-8%).


הצטמצמות הכסף הפנוי: האינפלציה גורמת לשחיקת ריאלית של הכסף שלנו. גם אם יש לנו את אותו כסף, הוא פשוט שווה פחות. בנוסף, כשהבנקים בעולם רואים אינפלציה הם מגיבים בעליות ריבית, שגורמות לנפילות השווקים (שכולנו מושקעים בהם). ושוב, יש לנו פחות כסף.



אז איך כל זה משפיע על האסטרטגיה השיווקית שלכם?


בתחומים בהם ההיצע עולה על הביקוש, המיקוד בעיני צריך להיות בבניית המותגים.

מן הסתם אין צורך להתמקד במכירות, כי הביקושים קיימים ובגדול. אבל כך יש צורך לבנות את ההעדפה למותג שלי, לבנות את מערכת היחסים עם הלקוחות, ולייצר הצדקה לפרמיה הגבוהה שמביאה איתה עליית המחירים.


הזדמנות לשחקני מחיר שמצליחים לפצח טוב יותר את שרשרת הערך, וליצר יתרונות במחיר.


יש לבחון מודלים עסקיים חדשים, שדורשים פחות כסף היום ומייצרות מערכות יחסים ארוכות. לא סתם כלכלת ה-subscriptions כבר חוצה את ה ל-250 מיליארד דולר. מודלים אלה, מאפשרים ללקוחות לשלם היום פחות תוך ויתור על הבעלות במוצר, ולגופים העסקיים מנגנון לייצר מערכת יחסים ארוכת טווח עם הלקוחות. כמובן, שזאת גם שעתם הגדולה של גופי המימון, בעידן שבו הכסף לא זול כשהיה.

הזדמנות לגופים שיודעים לעשות שימוש חוזר במשאבים קיימים. יחד התגברות החשיבות של שמירה על הסביבה, ביחד עם משבר המשאבים, עולה הזדמנות לגופים שידעו לעשות שימוש במשאבים הקיימים. זאת שעתן הגדולות של חנוייות היד שניה, וגופים שעושים שימוש במשאבים ממוחזרים.


הזדמנות לפיתרונות טכנולוגים שמקטינים את הצורך בכוח אדם. בעידן של מחסור בידיים עובדות הצורך להישען על פיתרונות טכנולוגים, עולה. ממסכים הזמנה עצמית במקדונלדס, ועד מערכות AI/ML שיודעות לקבל החלטות מורכבות. כל אלה נדרשים היום יותר מאי פעם.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page